اگر فرصت مطالعهی اخبار و مقالات مهم صنعت بازی و بازیسازی را ندارید، میتوانید مجموعهای از مهمترین اخبار و بهترین مقالهها و ویدیوهای بازی را در هفت خط مگ پیدا کنید. ما در سری مطالب بهترینهای بازیهای ویدیویی، هر دوشنبه ۱۰ مقاله و ویدیوی جذاب و پربازدید هفتهی گذشته را در یک مجموعه کنار هم در اختیارتان قرار میدهیم.
۱۰ بازی سیاسی برتر که ذهن مخاطب را به چالش میکشند
معمولاً وقتی از بازیهای ویدئویی صحبت میکنیم، موضوع صحبتمان گیمپلی، داستان و گرافیک آنها است، ولی موضوع دیگری هم که میتوان دربارهاش صحبت کرد، درونمایهی بازیها، شیوهی بازتاب مسائل انسانی در آنها و توانایی بازیها در تغییر گفتمان ما دربارهی مسائل مهم انسانی است. شکی وجود ندارد که بازیهای ویدئویی نقش مهمی در شکلگیری طرز فکر نسلهای آینده دارند. در حال حاضر قشر عظیمی از مردم دنیا مشغول تجربهی بازیهای ویدئویی هستند و این قشر نسل آینده را تشکیل خواهند داد. بنابراین باید دیر یا زود یاد بگیریم که چطور بازیهای ویدئویی را مثل ادبیات و سینما «تفسیر» کنیم تا ذهنیت نسلها را بهتر درک کنیم.
بازی Dishonored چطور ویرانشهر امروزی ما را پیشبینی کرد؟
ماهیت ذهن جستجوگر انسان که در تقلای بی حد و مرزی برای پیدا کردن معنا و هدف خلقت را زیر و رو میکند، دائما از او میخواهد که در هرج و مرجی که ظاهرا تمام ابعاد زندگی را در بر میگیرد به دنبال نظم و الگویی باشد که به افکار او جهت و به زندگی او مقصدی بدهد. گویی تنها تسلی خاطر این وارث نئاندرتال در برابر شبهه و تردید – که دیگر ابعاد این ذهن جویا را تشکیل میدهد – همین است که بداند وجود او تصادفی نیست و در پس این هوشمندیِ حیرتانگیز و خارقالعادهای که نسبت به سایر همخانههای خود در این خطه آبی دارد، میتوان چیزی فراتر از چرخش بیتفاوت تاسِ گزینش طبیعی بیرحم داروینی پیدا کرد.
نقدها و نمرات Life Is Strange True Colors منتشر شد؛ بهتر از قسمتهای قبل
برخلاف دیگر بازیهای اصلی این مجموعه، همهی بخشها و اپیزودهای بازی Life Is Strange: True Colors در تاریخ ۱۰ سپتامبر عرضه شد. این در حالی است که بازیهای قبلی بهصورت اپیزودی عرضه میشدند. این نسخه به فرمول اصلی این مجموعه وفادار مانده است. یکی از نکتههای خاص این بازی این است که برخلاف دو قسمت شمارهدار قبلی توسط استودیوی دِک ناین گیمز (Deck Nine Games) توسعه داده شده است. آنها سابقهی توسعهی قسمت فرعی Life Is Strange: Before the Storm را هم در کارنامهی خود دارند. شواهد نشان میدهد که آنها توانستهاند برای توسعهی این قسمت وظیفهی خود را بهخوبی انجام دهند و از این آزمون سربلند بیرون بیایند. اکنون که نقدها و نمرات بازی Life Is Strange: True Colors منتشر شده است، میتوانیم نگاهی به نظر سایتها و منتقدان مختلف به این بازی بیندازیم.
چرا فاینال فانتزی ۱۲ بهترین داستان تاریخ این مجموعه را دارد
هواداران و حتی خالقان بازی داستان را ناامیدکننده خطاب کردهاند، سازندگان معتقدند که مشکلات موجود در پروسه ساخت بازی در نهایت منجر به خنثی شدن تلاشهای آنان در ارائهی عنوانی شایسته به هواداران شد. فاینال فانتزی ۱۲ در سال ۲۰۰۶ با استقبالی گرم مواجه شد اما بهخاطر داستان مناقشهبرانگیزش همواره با ستارهای در گوشه نام خود همجوار بوده است. هرچند باگذشت سالهای متمادی دلایل قابلتوجهی وجود دارد که ما را به این نتیجه برساند داستان فاینال فانتزی ۱۲ نهتنها مورد کملطفی قرار گرفته بلکه میتوان مدعی شد در کل بهترین داستان را در تاریخ فرنچایز فاینال فانتزی دارد. پیش از آنکه سرسختانه با این ادعا مخالفت کنید شما را دعوت میکنیم دلایلی که در این مقاله به آنها اشاره خواهیم کرد مطالعه کرده سپس به قضاوت دوباره داستان بنشینید.
نقد و بررسی Sonic Colors Ultimate – چگونه سونیک سهبعدی بسازیم
دههها با رقابتهای نینتندو و سگا فاصله داریم. امروزه دیگر خبری از کنسولهای سگا نیست و این شرکت بازیسازی مشخصا فقط به تولید نرمافزار روی آورده است. شاید بتوان گفت سونیک و ماریو در ابتدای کار پا به پای یکدیگر حرکت میکردند و هر کدام مشخصههایی داشتند که دیگری ارایه نمیداد، ولی سالهاست که نام سونیک دیگر معنای قدیم خود را ندارد. در این میان، یکی دو بازی مختلف سونیک عرضه شدهاند که یک سر و گردن بالاتر از بقیه بازیهای مجموعه قرار میگیرند. «سونیک کالرز» (Sonic Colors) یکی از آنهاست. ساخت بازی سکوبازی یا همان پلتفرمر کار سادهای نیست. تمرکز این بازیها تعریف قصه و نمایش میانپردههای جذاب و ارایهی گرافیک خیره کننده نیست. همهی اینها به جای خود، اولویت یک پلتفرمر در همه حال ارایهی مکانیکها و سیستمهای دقیق و سرگرمکننده است.
گاد آو وار رگناروک چگونه رابطهی کریتوس و پسرش را ادامه خواهد داد؟
گرچه داستان کریتوس در سهگانهی اول مجموعهی گاد آو وار بر پایهی ماجرا غمانگیز از دست دادن خانوادهاش بنا شده بود اما قسمت قبلی که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد، دوباره یک چالش جدید خانوادگی را برای کریتوس ترسیم کرد؛ چالش مراقب کریتوس از فرزندش آتریوس. داستان قسمت قبلی به یک ماجرای شخصی دربارهی کریتوس و فرزندش میپردازد و اینکه کریتوس یاد میگیرد که چگونه یک پدر باشد و این چه مسؤولیتهایی را برای او در پی دارد. او رازهایی را هم در اواخر بازی دربارهی خانوادهی فعلی خود متوجه میشود. وقایع گاد آو وار رگناروک بلافاصله پس از قسمت قبلی رخ نمیدهد و میتوانیم این را در تریلر اخیر آن هم مشاهده کنیم. چند سال از ماجرای بازی قبلی سپری شده و اکنون رگناروک در پیش است و کریتوس و آتریوس وارد ماجرای بزرگتری شدهاند اما به هر حال یکی از اصلیترین تمرکزهای داستان ادامهی روابط میان کریتوس و آتریوس و ماجرای آنها است. این موضوعی است که در این بازی تحولاتی پیدا کرده است.
مروری بر سهگانه دد اسپیس؛ علمی-تخیلی فراموش شدهی الکترونیک آرتز
ماجرا از آن جایی شروع شد که استودیوی Redwood Shores متعلق به شرکت الکترونیک آرتز که امروزه با نام Visceral Games شناخته میشود تصمیم گرفت که بجای اقتباس فیلمهای سینمایی مثل بازی «ارباب حلقهها: بازگشت پادشاه» (The Lord of the Rings: The Return of the King) سال ۲۰۰۳ به سراغ یک اثر کاملا جدید برود. البته در آن زمان هلدینگ مخالف انجام این کار بود که برای EA و سیاستهای جنجالی و مسخره آن اصلا چیز غافلگیرکنندهای نیست. اما خوشبختانه «ردوود» در نهایت توانست پروژه دنباله بازی System Shock را با تغییر به فضای ترسناک Dead Space نزدیک کند. موفقیت خارقالعادهی Resident Evil 4 یکی از عوامل کلیدی موافقت الکترونیک آرتز برای توسعه این بازی بود.
آیا بازسازی «شاهزاده پارسی: شنهای زمان» این مجموعه را دوباره زنده میکند؟
بازگشت سری شاهزاده پارسی با به پایان رسیدن فعالیت فرنچایز با بازی شنهای فراموش شده در لیست خواستههای بسیاری از هواداران جای گرفت. به طور پیشفرض، ساخت یک ریمیک از بازی دوستداشتنی شاهزاده پارسی: شنهای زمان راه مناسبی برای پرکردن این خلأ در میان علاقهمندان است و در عین حال فرنچایز را که بیش از یک دهه است عنوانی از آن عرضه نشده است به نسلهای جدیدتری که تنها شاید نام آن را شنیده باشند معرفی میکند. اما متأسفانه به نظر میرسد برای رسیدن به این هدف راه چندان همواری پیش روی یوبیسافت قرار نگرفته است. در پی اعلام ساخت این نسخه بازسازی شده، مطلع شدیم که زمان عرضهی آن ابتدا چند ماه و سپس به زمان نامعلومی به تعویق افتاد. علاوه بر این، با درنظرگرفتن محتویات و اطلاعاتی که تاکنون از بازی منتشر شده، شواهد حاکی از آن است که کیفیت بازی آنگونه که انتظار میرفت نیست. بهعبارتدیگر اتفاقات زیادی پیرامون این بازی رخداده که تأثیر مثبتی بر روی بازگشت فرنچایز به صحن بازیهای ویدیویی نمیگذارد.
معجونی دلچسب از سکوبازی دوبعدی و دفاع از برج (ویترین بازی: Aegis Defenders)
یکی از بازیهای نسبتاً جدید (سال انتشار: ۲۰۱۵)، ولی کاملاً ناشناختهای که تجربهای جالب در این زمینه به حساب میآید، بازی مدافعان ایجیس (Aegis Defenders) است که در آن سبک سکوبازی دوبعدی (۲D Platformer) و دفاع از برج (Tower Defense) با هم ترکیب شدهاند و حاصل کار معجونی دلچسب و کموبیش خلاقانه از آب درآمده است. میگویم کموبیش، چون این ترکیب تا حد زیادی یادآور بازی آوسومناتس (Awesomenauts) است، ولی خب آوسومناتس یک بازی موبای دوبعدی با سه بازیکن در هر تیم است، ولی مدافعان ایجیس یک بازی کوآپ داستانی با دشمنهایی است که هوش مصنوعی کنترلشان میکند. بنابراین با وجود شباهت ظاهری و ساختاری، ماهیت گیمپلی در مدافعان ایجیس تا حد زیادی با آوسومناتس متفاوت است.
کارگردان گاد آو وار رگناروک از تنوع بیشتر در بازی و مبارزات آن میگوید
قسمت قبلی گاد آو وار که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد، در جنبههای متفاوتی تحول و تغییرات بزرگی را برای این مجموعه بازی ایجاد کرد و این فقط به خروج کریتوس از یونان و رفتن او بهسوی اساطیر نورس مربوط نمیشود. استودیو سانتا مونیکا علیرغم حفظ حس واقعی قسمتهای قبل، جنبههای زیادی را دگرگون کرده است. از ساختار سینماییتر و دوربین تک شات آن گرفته تا معرفی سلاح جدید کریتوس یعنی تبر لوایتن و همچنین معرفی و نقش مهم آتریوس همگی از چیزهای جدیدی بودند که در قسمت قبل شاهد بودیم. در حالی که واضح است گاد آو وار رگناروک بر پایهی قسمت قبلی ساخته شده است، اما با این وجود کارگردان جدید آن یعنی اریک ویلیامز به دنبال تکامل پایهها و اصول تجربهی بهیادماندنی قسمت قبل و در عین حال ارائهی تنوع و جذابیت جدیدی برای بازیکنان است.